Ana Sayfa / Faydalı Bilgi / Lastik Hakkında Bilinmesi Gerekenler

Lastik Hakkında Bilinmesi Gerekenler

Lastik Hakkında Bilinmesi Gerekenler

Lastiğin Görevleri:
Araç yükünü taşımak.
Direksiyon ile verilen yönü izlemek.
Motordan gelen gücü ileri/geri hareket olarak yansıtmak.
Emniyetli bir şekilde hem ıslak hem de kuru zeminde aracı durdurmak.
Amortisörlerde yardımcı olarak sürüş keyfini artırmak.

Hava Basıncı :
Uygun olmayan hava basıncı ileride tamiri mümkün olmayacak hasarların yanısıra, lastiğin düzensiz ve erken aşınmasına sebep olur. Hava basıncı lastik soğukken ölçülmeli ve mutlaka araç üreticilerin belirlediği hava basıncı değerlerine uyulmalıdır.

Rot Ayarı :
Aracınızın mekanik ve süspansiyon sistemlerindeki aksaklıklar nedeni ile direksiyon ve araç yönü aynı olmayabilir. Ön düzen bozukluğu sadece lastiklerinizde ekonomik kayba neden olmakla kalmaz aynı zamanda aracınızın süspansiyon ve döner aksamına da zarar vererek zaman içerisinde yüksek mekanik tamir ve bakım masraflarına yol açar.

Balans Ayarı :
Jant ve lastiğinizin uygun olarak eşlenmemesi hızlı sürüş esnasında zıplama, vuruntu, salgı, yalpa gibi konforsuzluklar hissetmenize neden olacaktır.

Rotasyon (Yer değiştirme) :
Lastiklerinizin, araçta takılı oldukları her değişik pozisyonda değişik aşınma hareketlerine maruz kaldıklarıdan, periyodik olarak yerlerinin değiştirilmesi ömürlerini artıracaktır.

Diş Derinliği :
Sırt bölgesi lastiğinizin yola basan kısmıdır. Lastik eskidikçe çekiş azalır. Zamanla lastiğiniz üzerindeki desen aşınarak kullanılmaz seviyeye gelir. Diş derinliği 1.6mm’nin altına inmiş lastikleri kullanmak, can ve mal emniyeti bakımından tehlikeli oldugu gibi, bir çok ülkede kanunen de yasaktır.

Yük miktarı ve Yükleme Biçimi :
Sırt bölgesi lastiğinizin yola basan kısmıdır. Lastik eskidikçe çekiş azalır. Zamanla lastiğiniz üzerindeki desen aşınarak kullanılmaz seviyeye gelir. Diş derinliği 1.6mm’nin altına inmiş lastikleri kullanmak, can ve mal emniyeti bakımından tehlikeli oldugu gibi, bir çok ülkede kanunen de yasaktır.

Fren Ayarı :
Fren sistemlerinizi araç üreticisinin tavsiye ettiği aralıklarla kontrol ettiriniz. Ayarsız frenler,lastiklerde düzensiz ve hızlı aşınmalarına neden olur.Ani ve sert frenlemelerde kuvvet dağılımı lastiğe göre farklı olacağından, blok tipi aşınma olması ihtimali artar.

Araç Hızı :
Araç kullanım hızı arttıkça lastiğin sıcaklığını yükselmesi sebebiyle sırt kauçuğu normale göre daha çok aşınma gösterir.

Lastik Eşlemeleri :
Aracın tüm lastiklerinin aynı ebat ve yapıda olması gerekir. Aynı aks üzerinde farklı yapı, desen ve aşınmada lastik takılması halinde araç performansı olumsuz etkilendiği gibi lastik düzensiz ve hızlı aşınır.

Yol ve İklim Şartları :
Düzgün olmayan yol yüzeylerinde ve sıcak yaz aylarında lastik normale göre daha çok aşınma gösterir. Bozuk, çukurlu ve taşlı yüzeylerde hız yapmaktan kaçının. Mümkün olduğu kadar yavaşlamaya çalışın. Çukur üzerindeyken, ayağınız fren pedalında basılı olmasın. Böylece lastik darbeyi tek noktada almamış olur.

Lastik Performans ve Ömürleri :
Bu faktörlere ilave olarak araç kullanıcısının sürüş ve fren kullanım alışkanlıkları ile aracın bakım seviyesi gibi diğer faktörlere de bağlı olarak değişiklikler gösterebilir.

Lastik Saklama :
Araçtan çıkartıldığında karanlık ve rutubetsiz bir ortamda saklamalısınız. Eğer evinizin balkonunda saklayacaksanız kalın bir naylon torba içine koymalısınız.

 

Diğer :
Yeni dış lastik için; şayet varsa yeni bir iç lastik kullanın.
Lastik değişiminde bijon somunları gerektiği kadar sıkılmış olmalıdır. Aksi halde gevşek somunlar,
sürüş güvenliğiniz kadar lastiklerin ömrünü de azaltır.
Supap kapakları, lastik supaplarını pas, toz ve topraktan korumaktadır. Bu sebeble, her lastik
üzerinde supap kapağı bulunduğundan ve görev yaptığından emin olun.
Lastiklerin zamanla aşınması kaçınılmazdır. Düzgün aşınma ve uzun ömürlü olmaları için lastiklerin
her 10.000 km’den sonra değiştirin.
Lastiklerinizi, kaldırım veya yabancı pürüzlü yüzeylere sürtmekten kaçının. Aksi takdirde fark
etmediğiniz ve karkas üzerinde oluşabilecek küçük bir hasar, olumsuz sonuçlara yol açabilir.
Hava sıcaklığının her 10 derecelik düşüşünde lastiklerin basıncı azalır. Havası inmiş lastiklerin
yere tutunma performansı düşer. Bu yüzden soğuk havalarda lastiklerinizin havasını mutlaka
kontrol etmelisiniz.

Bunlara Dikkat!
Tüm lastikler T&RA ve ETRTO gibi uluslararası örgütler tarafından belirlenen ; jant çapı, dış çap, kesit genişliği gibi parametreler için belirlenen standartlara uymak zorundadır.