tüketimini 100 km.’de en az 0.3 litre artırır. Klima ise havanın sıcaklığına ve kullanılan kapasiteye
göre yakıt tüketiminin 0.5 – 1.0 litre arasındaartmasına neden olur.
Sık sık şerit değiştirmekten kaçının. Yavaşlamak gerektiğinde, örneğin kırmıza ışığa yaklaşırken
hızı koruyup ani frenle durmak yüzde 15-20 oranında daha az yakıt tüketimi sağlar. Ayrıca bu
sayede balatalarda daha az yıpranır.
Soğuk motorda yakıt sarfiyatı fazladır. Motor tam ısınmadan yapılan yolculuklardan kaçının.
Motoru rölantide ısıtmak yakıt tüketimini arttırır. Motoru çalıştırıp hemen yola çıktığınızda yaptığınız
1’inci kilometre sonunda otomobilin yaktığı benzin 3 dakika rölantide çalışarak yaktığı kadardır.
Yani otomobil üç dakika ısıtmak için harcanan benzinle 1 km yol yapılabilir. Ayrıca motor normal
sıcaklığına 4 kilometre yol katedildikten sonra ulaşıyor ve tüketim fabrika verilerine yakın hale geliyor.
Bu nedenle kısa mesafelerde otomobil kullanmak yerine yürümek daha ekonomik.
Otomobili yol ve trafik koşullarına uygun kullanın. Ne kadar kararlı ve sakin otomobil kullanırsanız
o kadar az yakıt tüketirsiniz ve otomobil de o kadar az yıpranır. Otomobili akan trafiğin hızına uygun
kullanın ve sadece önünüze değil, daha ileriye bakarak trafik akışını izleyin. Akan trafiğin hızına
uyulmadığı için sürücünün mecbur kaldığı ani frenaj ve ani hızlanmalar yakıt tüketimini arttırır.
Önünüzdeki aracı çok yakın takip etmeyin. Devamlı olarak aracınızı frenler ve gazlarsanız ilave
benzin pompalanmasına neden olur.
Otomobilde bulunan her türlü ağırlık yakıt tüketimini olumsuz yönde etkiler. Tüketim artışı motor
gücü düşük olan araçlarda daha belirginleşir. Standart bir otomobilde her 10 kg. Fazlalık için
100 km.’de 1 litre tüketim hesaplanabilir.
Hava koşulları yakıt tüketimini sanıldığından daha fazla etkiler. Soğuk havalarda uzun süre çekili
jikleyle gitmek en sık yapılan hatalardan biridir. Jikleyle motor devri normal rölanti devrine yakın
sabit yere gidip motor ısındıkça kademeli olarak jikleyi kapatmak önemli ölçüde tasarruf sağlar.
Yağmurlu ve karlı havalarda lastiklerin yuvarlanma direnci artığı için daha fazla yakıt tüketilir.
Kış mevsimi şartları için özel olarak üretilen kış lastikleri ve patinaj zinciride yakıt tüketimin artırır.
Otomobiliniz enjeksiyonluysa yokuş aşağı inerken gaza basmayın. Bu sistemler motor çalışır
durumda ve araç viteste giderken ayak gazdan çekildiğinde yakıt akışını kestiği için
hiç yakıt tüketmez.
Yokuş inerken kesinlikle vitesi boşa atmayın ve kontağı kapatmayın. Vites boşa atıldığında motor
freni ortadan kalkacağı için otomobili durdurmak veya belli bir hızı korumak zorlaşır. Kontak
kapatıldığındaysa fren sistemi çalışmadığıiçin yapılacak birkaç santilitrelik benzin tasarufuna karşılık
ciddi kazalarla karşı karşıya kalınabilir.
Yokuş çıkarken az yakıt tüketmek için yüksek viteste tam gaz yapmaktansa daha düşük
viteste yarım, hatta çeyrek gaz yapmak daha doğru olur.
Hız sınırlarına uymaya gereğinden fazla hızlı gitmemeye dikkat edin. 90 km’den sonraki her 1 km
artış yakıt tüketimini yüzde 1 oranında artırır. Saatte 120 km. Hızla giden bir araç 80 km hızla giden
bir araca göre yüzde 25 daha fazla yakıt tüketir.
Otomobilin mekanik aksamına zarar veren ve yakıt tüketimini artıran “ saldırgan” sürüşten kaçının;
ancak az yakıt tüketmek için çok düşük devirlerde de sürekli yol almayın. Çok düşük devirlerde
kullanılan bir otomobilin motoru daha çabuk yıpranır. Bu da yakıt tüketimini azaltarak yapılan
tasarrufun tamir ve yedek parçaya verilmesine neden olur.
Gaz pedalına sonuna kadar basmadan da hızlı gidilebilir. Bunun için otomobili fazla zorlamadan
hızlandırmak ve hızı korumaya çalışmak yeterlidir. Aniden hızlanmak gereksiz yere gaza ve frene
gereğinden fazla basmak, motoru çalıştırırken marşa gereğinden fazla basarak motoru boğmak,
yakıt sisteminde oluşan sızdırma %50’ye kadar varan benzin sarfiyatına, neden olur.
Bu şekilde benzinden tasarruf ederek hem kendi harcamalarımıza kısıntı getirmiş, hem de ülke ekonomisine katkıda bulmuş olursunuz.
Hürriyet Autoshow2004