Otomobilinizi Tamir ettirirken dikkatli olun !
Otomobili olan herkesin bir tamirci veya servis macerası vardır. Sorunu giderilmemiştir, olması gerekenden fazla para ödemiştir, otomobilini zamanında alamamıştır, olmayan tamiratlar için ekstra para ödemiştir yani kısacası aldatılmıştır. Modern, yetkili servislerde böyle durumlarla karşı karşıya kalma riski giderek azalıyor ama yine de uyanık olmakta fayda var. Periyodik bakımda ve tamirde en çok rastlanan servis tuzaklarını sizler için araştırdık.
Periyodik bakımda aldatılmak istemiyorsanız, bakıma başlamadan önce şef veya tamirciyle kapsamlı bir şekilde görüşün. Ne istediğinizi açık açık anlatın ve olaya hakim olduğunuz görüntüsünü verin. Böylelikle en az “hasar”la bu işten kurtulabilirsiniz.
Tamircinin bakım esnasında istediği ürünü kullanabileceğini unutmamak gerekir. Özellikle de yağ ya da yakıta mucize ürünler katmakta üstlerine yoktur. Eğer arabanızı geri almaya gittiğinizde bu ürünü önerip kirlenmiş karbüratörü gösteriyorsa sorun yok ancak müşteri fikri alınmıyorsa bu ürünlerin kullanılıp kullanılmadığını öğrenmek imkansız. Böylesine güç bir durumda kalmak istemiyorsanız tamir listesine eksta masraf çıkaracak, mucize ürün istemediğinizi belirtip imzanızı atmanız gerekir. Böylece faturada gördüğünüz bu ekstra masrafı kolayca reddetme şansına sahip olacaksınız.
Genellikle kimse filtrenin, bujilerin ya da fren balatalarının değişip değişmediğini kontrol etmeyi düşünmez. Ancak değiştirilmeyen bir parçanın faturaya değiştirilmiş gibi gösterilmesi sıkça yapılan bir hiledir. Fark edildiğinde ise ya “fatura hatası” şeklinde açıklanır ya da suç çırağın üzerine atılır. Önlem olarak, örneğin değiştirilecek parçanın üstüne belirgin bir işaret koyup sonradan kolayca kontrol edebilirsiniz.
Faturanızda karbüratörün yıkandığı yazıyor ama nedense içinizde böyle olmadığına dair bir his var. Doğruya ulaşmanın tek yolu karbüratörü söktürmek. Çok sık yapılan bir başka hayalet işlem ise fren sisteminin boşaltılmasıdır. Burada tamircinin yaptığı sıvı kabını boşaltıp içine yeni ve temiz su katmaktır. Bu yalanı ortaya çıkarmanın en kısa yolu fren devresine kibrit çöpü sokmaktır. Batırılan çöp kuru kalmışsa yapılan sahtekarlık ortadadır.
Hava filtresinin veya bujilerin değişmesi gerçekten de mevsimi geldiği için mi veya hiç aşınmamış fren balatalarının değiştirilmesinin sebebi bir sonraki bakıma kadar dayanması için mi? Hayır sadece arabanızın iyi durumdaki parçaları değiştirilmiş. Böyle bir şüphe ile karşı karşıya kaldığınızda tamircinizden değiştirilen parçanın aslını isteyin, onların size ait olduğunu unutmayın. Önlem için değiştirilecek parçaların korunmasını isteyin. Zaten dürüst bir tamircinin yapması gereken de budur.
Tamirciniz, siz hiçbir şikayette bulunmazken “sıvı seviyelerinin kontrolü” gibi küçük bir müdahale için yol testine çıkmışsa bunun korkunç bir suistimal olduğu söylenebilir. Şahıs, arkadaşlarıyla bir gezintiye bile çıkmış olabilir. Genel bakım yaptırıyorsanız, otomobili bıraktığınız günkü kilometreyi yazdırın ve parayı ödemeden önce kilometre saatini kontrol edin. Diğer bir suiistimalde testin zaten götürü bakımına dahil olmasına rağmen faturaya yazılmasıdır. Sık rastlanan bu sorun için çözüm bakım karnesine bakmak.
Otomobilinizdeki rahatsız edici bir ses yüzünden servise çoğu zaman bir servet yatırabiliyoruz. Eğer tamirci dürüst biriyse sorun yok fakat üç kağıtçı ise sorunun sebebini “motorunuz ölmüş “şeklinde açıklayabilir. Tabii ki hasarlı arabaların bazı parçalarını makyajlayıp yeni diye yutturanlar olduğunu da aklınızdan çıkarmayın.
Tamircilerin otomobildeki sorunu çözmek için yaptıkları diğer şey de sorunu el yordamıyla çözene kadar ellerine gelen pek çok parçayı değiştirmek. Böyle durumlarda yapılacak iki şey var: Ya değişen parçayı geri istemek ya da eksperle durumu incelemek.
Faturada parça ya da işçilik ücretlerinin fazla yazılma ihtimalini gözardı etmemek gerek. Parça ücretinin faturadaki karşılığını acentenin yedek parça fiyatını karşılaştırarak faturayı geri verebilirsiniz. Fakat tamirci 6 litrelik sıradan bir motor yağını en pahalı ürünün fiyatının üstüne faturalandırmışsa bunu kanıtlamak zor. Tamir ve bakım ücretlerinin üretici firmalar tarafından belirlendiğini unutmamak gerekir. Üreticinin süresini 120 dakika olarak belirlediği bir işlem sadece bir saat sürse bile iki saatlik ücret alınır. Adil değil ama gerçek.
Milliyet autoshow99