Kış Lastiği Kullanımı ve Genel Önerileri
Yağmur, kar, buz gibi kaygan zeminlerde sürtünme katsayısı normale göre daha az olduğu için otomobilin zemine tek temas noktası olan lastiklerin önemi artıyor.
Kış lastiklerinin, bölgesine göre soğukların başladığı Ekim- Kasım ayları ie sona erdiği Mart-Nisan ayları arasında kullanılması, bu dönemde araçtaki tüm lastiklerin kış lastikleriyle değiştirilmesi tavsiye ediliyor.
Sadece çekişin bulunduğu tekerleklere değil, dört tekerleğe birden kış lastiği takmak gerekir. Çekişin bulunduğu tekerleklere kış lastiği takıp diğer tekerleklere standart lastik konursa otomobilin tekerlekleri arasındaki farklı tutunmadan dolayı önden veya arkadan savrulma ihtimali doğar.
Kış şartlarında güvenli otomobil kullanmak için öncelikle lastik dişlerinin yeterli derinkilte olması gerekir. Sırt deseni üzerindeki bu oluklar ıslak zeminde suyu boşalttığı gibi, karlı zeminde de kar tabakasına saplanarak tutunma ve çekiş gücünü sağlar.
Kış lastikleri diş derinliğinin 3 mm’nin altında olmaması gerekiyor. Diş derinliği 3 mm’nin altına inmiş olan kış lastikleri, hem aracın çekiş performansının karlı, buzlu ve ıslak zeminlerde düşmesine yol açar, hem de güvenli sürüşe engel olur.
Kış lastiği seçiminde aracın orjinal lastik ebadından daha geniş tabanlı lastikler kesinlikle kullanılmamalıdır. Böyle bir durumda lastik izi genişleyeceği ve birim alana düşen ağırlık azalacağı için yağışlı ve karlı yol şartlarında aracın kızaklama riskini artırıyor.
Kış şartlarında lastik havalarını 3 PSI artırmak, zemindeki karlı-buzlu tabakayı yarmayı kolaylaştıracağı için çekişi artırır.
Karlı zeminde daha iyi çekiş gücü sağlayabilmek için genel kanının aksine lastik basınçlarını artırmak gerekir. Böylece olukların arasındaki mesafe açılır, lastiğin tabanının yere temas eden alanı daralır ve lastik karda daha iyi tutunur. Bu durumda lastikte taban deseninin daha az bir yüzeyi zemine basacağı için birim alana düşen ağırlık yani basınç da artar.
Karlı ve buzlu bir zeminde bir yokuş çıkılmaya çalışılıyorsa, iki lastik yol kenarına çıkarılarak yavaş yavaş yol alınması gerekir.
Kış lastikleri kaygan zeminde satndart lastiklere oranla yüzde 40-50 oranında daha iyi yol tutuş ve frenaj sağlarlar.
Kış lastiğinin kauçuk karışımı yuvarlanmaya başladığında standart lastikten daha çabuk ısınır, ayrıca havanın soğumasına rağmen yapısı büzüşmediği için daha gergin durur. Bu sayede desen aralıkları küçülmez, lastiğin tutunma kabiliyeti artar.
Kış lastiğinin taban desenindeki kılcal çiziklerde tutunmayı artırır. Yeni nesil kış lastiklerinde kullanılan silisyum minerali düşük sıcaklıklarda lastik kauçuğunun yumuşaklığını artırarak normal sıcaklık şartlarındakine benzer tutunma sağlıyor.
Kış lastiği sadece karda değil, yağmur, çamur ve hatta buz gibi tüm kaygan zeminlerde standart lastiğe göre avantaj sağlar.
Kış lastiklerini yaz aylarında kullanırsanız; Sert karışımın özelliğinden dolayı diğer lastiklere oranla daha çabuk aşınır. Gürültü seviyesi artar. Bir sonraki kış döneminde performans düşüklüğü olur.
Aracınızda kış lastiği varken zincir ancak çok gerekli olduğunda ve kısa sürelerle kullanılmalıdır. Aracın mekanik aksamına, lastiğe ve yollara zarar veren zincir, ağır koşullarda faydalı olan bir yardımcıdır. Aşırı buzlanma ve çok eğimli yollar gibi zor şartlar altında zincir kullanmalısınız.
Hürriyet Autoshow2004